Beste Minister President van de Vlaamse Overheid,
Beste Jan Jambon,
Veel ambtenaren en medewerkers van de Vlaamse Overheid kregen een cadeautje voor Kerstmis. Wij ook. We begonnen met ons groepje collega’s al te speculeren op het moment dat de mail van Bpost binnen kwam. Het zou iets bedrukt zijn afgaand op de naam van de firma. Een koffiekop dachten de meesten en ja, dat was het. Prachtige vorm, een leuk briefje erbij over genieten van een thee of een koffie. Mooi, de eerste collega van ons groepje stuurde trots een foto door. We zagen er naar uit als kinderen die Sancta verwachtten.
Ik googelde de Nederlandse website en had daarbij een kleine bedenking. Maar de vorm van de tasjes vond ik zo leuk dat ik mezelf beloofde om er niets over te zeggen en zeker niet te schrijven.
En toen, precies om 11 minuten na 7 gisteravond werden mijn kopjes geleverd. Kapot. Op de doos stond niet vermeld dat de inhoud breekbaar was en een kleine hoeveelheid papieren stro is niet bestand tegen de snelheid waarmee onze postmannen de vele pakjes moeten verwerken. De concurrentie met PostNL is groot. Dat weet jij ook. In een vorige column vroeg ik al aandacht voor de onmenselijke snelheid waarmee de postbodes alles moeten geleverd krijgen. Daardoor hebben ze geen tijd voor wat echt telt, menselijk contact. Hen treft geen schuld.

En ik was niet de enige met gebroken koppen.
Je begrijpt dat ik mij nu wel verplicht voel om een aantal kanttekeningen te maken bij het geschenkje. Wij hopen allemaal dat CORONA iets zal veranderen, een positieve gedachte die ons helpt om het thuiswerk te waarderen en het leed van de soms beklemmende bubbel verzacht.
Dit was een unieke kans geweest om CORONA zin te geven. En u als Minister-president en minister van Cultuur kan dat. Mag ik een paar suggesties geven?
Winkelhieren is een nieuw woord en een fantastisch en ecologisch idee dat de kleine zelfstandige en het milieu dient. Bij de cadeaucheque die we van bol.com kregen voor een extra opdracht hadden we al bedenkingen. Waarom een Nederlands bedrijf kiezen als leveranctier voor de Vlaamse Gemeenschap? We hebben fantastische Vlaamse uitgeverijen die maar al te graag een cadeaucheque hadden ingeruild.
Ook nu werd weer naar het buitenland gekeken. Waarom? In elk Vlaams dorp zijn kleine en middelgrote bedrijven die koppen bedrukken.
Mijnheer Jambon, u kan beter.
FLANDERS, DISTRICT OF CREATIVITY! Vorig jaar studeerden weer heel veel gefrustreerde jongeren af als grafisch en creatief ontwerper of master in de beeldende en schrijvende kunsten. Sommigen waren gefrustreerd omdat ze hun eindwerk of masterproef niet konden realiseren zoals ze het hadden gewild door de maatregelen. Ze kregen ook geen echte afstudeertentoonstelling, je weet wel met een receptie voor familie en vrienden waar ze veel langer dan nodig blijven hangen voor de gratis drank. Wij hebben hier zo een alumnus in huis.
Velen van hen werken nu voor thuisleveringsdiensten tegen een veel te laag loon. Het had voor hen een duwtje in de rug kunnen zijn door een volledige eindklas of een grote groep een ontwerp te laten maken voor de vele koppen die dagelijks in de Vlaamse Gemeenschap worden gebruikt. Meer nog, in no time was het een collectorsitem geworden. Was geworden. Niet dus.
De meerkost voor meerdere ontwerpen kan niet opwegen tegen het plezier dat de ambtenaren en medewerkers (zelfs online) hebben aan de koppen van de Vlaamse Gemeenschap.
“Welke kop heb jij? Oh knap, kunnen we ruilen? Zouden die ook te koop zijn ook want ik vind die van jou fantastisch. En wie is de kunstenaar? Wat een mooie spreuk staat er op die kop van jou. Geestig en inspirerend gedicht. Lollige tekst. Koddige foto, leuke tekening. Die van mij is supergrappig. This one is a keeper!”
Ken je dat? Dat zijn van die betrokken momenten die je creëert door de dingen eens anders te doen. Gewoon door onze jonge Vlaamse beeldende en woordkunstenaars een kans te geven en de lokale economie te steunen bekom je teamspirit. De meeste teambuildingsactiviteiten zijn duurder.
Misschien zijn er kunstenaars die de kopjes persoonlijk willen leveren op weg naar een volgende pizzaklant? Ze zullen zeker bereid zijn om tegen een billijke vergoeding de koppen veilig en persoonlijk te bezorgen aan jouw medewerkers. Wat een service, daar gaan ze nog jaren over spreken en schrijven.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn eenvoudige ideeën. En huur geen grote marketingbedrijf in, er zit veel organisatietalent tussen onze jongeren. Mijn ideeën krijg je gratis, ik werk al voor u.
Bij deze wens ik u in uw bubbel een fantastische kersttijd. En dank je wel voor je motiverende speech. Dat was al anders dan anders.
Vlaamse en creatieve groeten,
Lucrèce